Biblijos knygos
1 Karalių
1 ir 2 Karalių knygos sudaro ištisinį pasakojimą, kuris yra 1 ir 2 Samuelio knygų tęsinys. Biblijoje šis pasakojimas buvo sudėtas į dvi knygas, veikiausiai dėl didelės pasakojimo apimties. Šiose knygose skaitome pasakojimus apie karalius, valdžiusius po karaliaus Dovydo
1 Karalių: datavimas
1 ir 2 Karalių knygos yra didelio istorinio darbo, apimančio Jozuės
1 Karalių: struktūra
1 Karalių knygoje yra pateikiami pasakojimai apie įvairius Izraelio ir Judo karalius.
1 Metraščių
Metraščių pirma knyga (gr. paraleipomenōn A „praleistieji dalykai I“, lot. chronicorum / verba dierum „dienos žodžiai“ / paralipomenon I) ir Metraščių antra knyga hebrajų tradicijoje anksčiau sudarė vieną Metraščių knygą (hebr. diḇrėi hajjamīm „dienos žodžiai“); graikiškajame Septuagintos vertime ji padalyta į dvi dalis, o nuo XV a. šį paprotį perėmė hebrajų Biblija. Kaip rodo graikiškasis pavadinimas, čia papildoma Samuelio ir Karalių knygose užrašyta išrinktosios tautos istorija.
1 Samuelio
Samuelio pirmoje knygoje skaitome apie pranašą Samuelį, apie karalių Saulių, kuris yra pirmasis Izraelio karalius, ir apie karaliaus Dovydo
2 Karalių
1 ir 2 Karalių knygos sudaro ištisinį pasakojimą, kuris yra 1 ir 2 Samuelio knygų tęsinys. Biblijoje šis pasakojimas buvo sudėtas į dvi knygas, veikiausiai dėl didelės pasakojimo apimties. Šiose knygose skaitome pasakojimus apie karalius, valdžiusius po karaliaus Dovydo
2 Karalių: datavimas
1 ir 2 Karalių knygos yra didelio istorinio darbo, apimančio Jozuės
2 Karalių: struktūra
2 Karalių knyga yra istorinių pasakojimų apie Izraelio ir Judo karalystes tęsinys. Jį iš esmės galima suskirstyti į dvi dalis:
2 Korintiečiams: keli laiškai?
Visuotinai sutariama, kad Antrą laišką korintiečiams tikrai parašė Paulius
2 Metraščių
Metraščių antra knyga (gr. paraleipomenōn B „praleistieji dalykai II“, lot. chronicorum / verba dierum „dienos žodžiai“ / paralipomenon II) kartu su Metraščių pirma knyga hebrajų tradicijoje sudaro vieną Metraščių knygą
(hebr. diḇrėi hajjamīm „dienos žodžiai“); graikiškajame Septuagintos vertime ji padalyta į dvi dalis, o nuo XV a. šį paprotį perėmė hebrajų Biblija. Kaip rodo graikiškasis pavadinimas, čia papildoma Samuelio ir Karalių
knygose užrašyta išrinktosios tautos istorija.
2 Samuelio
2 Samuelis prasideda iškart pasibaigus 1 Samueliui. Abi knygos sudaro ištisinį pasakojimą, tačiau Biblijoje ji visuomet pristatoma per dvi knygas. Pasakojimas tęsiasi dar 1 Karaliuose ir 2 Karaliuose. 2 Samuelio knygos pagrindinė tema yra Dovydo valdymas
2 Samuelio: struktūra
2 Samuelio 1 skyrius yra 1 Samuelio knygos pasakojimo pabaiga ir apibendrinimas. Tuo tarpu toliau skaitant nuo 2 Samuelio 2 skyriaus, šią knygą galima skirti į tris dalis.
Abdijo knyga: datavimas
Tekste nerandama jokių istorinių užuominų, pagal kurias būtų galima nustatyti Abdijo veiklos laikotarpį. Pranašystės
Abdijo knyga: struktūra
Abdijo knyga yra trumpiausia Biblijos knyga, esanti Senajame Testamente. Ji susideda tik iš vieno skyriaus, kuris turi dvi dalis:
Agėjo knyga: datavimas
Agėjas pranašauja 520 m. pr. Kr. Dauguma mokslininkų mano, kad ši knyga, kokia yra dabar, buvo parašyta beveik tuo pačiu laikmečiu. Po keleto redakcinių štrichų ji turėjo būti baigta maždaug 518–516 m. pr. Kr.
Agėjo knyga: struktūra
Agėjo knyga yra antroji trumpiausių Senojo Testamento knygų, kurią sudaro tik 38 eilutės. Už šią knygą dar kiek trumpesnė pranašo Abdijo
Amoso knyga: datavimas
Amoso knyga yra viena seniausių pranašiškų knygų Biblijoje.
Antras laiškas korintiečiams
Antras laiškas korintiečiams tai vienas asmeniškiausių Pauliaus parašytų laiškų.
Antras laiškas tesalonikiečiams: autorystė ir datavimas
Antrasis laiškas tesalonikiečiams parašytas Pauliaus
Antras laiškas tesalonikiečiams: struktūra
Antras laiškas tesalonikiečiams atrodo tarsi tikslintų tikras Pirmame laiške tesalonikiečiams užrašytas mintis.
Antras laiškas Timotiejui
Antras laiškas Timotiejui yra priskiriamas apaštalui Pauliui
Antras laiškas Timotiejui: autorystė ir datavimas
Laiške nurodytas autoriaus vardas - Paulius
Antras laiškas Timotiejui: numatyta skaitytojų auditorija
Antras laiškas Timotiejui yra vienas iš „pastoracinių laiškų“. Šie laiškai, kaip matyti iš jų įžanginės dalies, yra skirti artimiems Pauliaus bendradarbiams: Timotiejui ir Titui. Tačiau šiuose laiškuose visada turimi omeny ir po Pauliaus ateinančios kartos mokytojai. Tai akivaizdu iš šiuose laiškuose aptariamų temų.
Antras laiškas Timotiejui: struktūra
Antrame laiške Timotiejui pateikiamos gairės pastoracinei veiklai krikščionių bendruomenėje.
Apaštalų darbai
Apaštalų darbai tai knyga apie krikščionių Bažnyčios pradžią ir raidą. Joje pasakojama kaip geroji Jėzaus
Apaštalų darbai: autorystė
Apaštalų darbai ir Luko evangelija
Apaštalų darbai: tikslinė grupė
Panašu, kadApaštalų darbus
Apokrifai
Žodis „apokrifas“ kilęs iš graikiško žodžio „apokryfos“, reiškiančio „paslėptas“. Buvo manoma, kad dauguma Biblijos knygų yra skirtos visiems, tačiau kai kurių knygų turinys buvo „paslėptas“, skirtas tik išrinktiesiems. Šios knygos buvo vadinamos „apokrifais“. Buvo teigiama, jog apokrifuose esama slaptų žinių, ir šios žinios skirtos ne masėms, o tik tam tikrai grupei išrinktųjų.
Apreiškimas Jonui
Apreiškimo knyga pagrįsta vizijomis, kurias rašytojas turėjo Patmos saloje. Jonas rašė, kad jis kenčia sunkumus ir yra Patmo saloje, nes skelbė gerąją naujieną apie Jėzų
Knyga siekiama padrąsinti krikščionis išsaugoti tikėjimą. Nėra tiksliai žinoma, kada ši knyga buvo parašyta.
Apreiškimas Jonui: autorystė ir datavimas
Nėra žinoma, kada tiksliai ši knyga buvo parašyta.
Apreiškimas Jonui: struktūra
Apreiškimas Jonui tai paskutinė Naujojo Testamento knyga.
Apreiškimas Jonui: tikslinė grupė
Apreiškimo Jonui
Atgailos psalmės
Vienas iš labiausiai paplitusių psalmių
Biblija
Žodis „Biblija“ kilęs iš graikų kalbos žodžio „biblia“, reiškiančio „knygos“. Bibliją, kaip žinoma, sudaro įvairios knygos. Be to, terminas „biblia“ lotynų kalba netrukus įgijo „šventosios knygos“ reikšmę. Jis tapo pačiu knygos vardu – Biblija.
Biblija kaip biblioteka
Biblija dažniausiai laikoma viena didele knyga, vienu vienetu. Viena vertus, tai teisinga, nes Biblija daugelį šimtmečių funkcionavo kaip vienetas. Kita vertus, svarbu suvokti, kad iš pradžių Biblija nebuvo tik viena knyga.
Biblija kaip literatūros kūrinys
Biblija yra ne tik tikėjimo knyga, bet ir literatūrinių tekstų rinkinys.
Biblija: pavadinimas
Žodis „Biblija“ kilęs iš žodžio „biblia“. Iš pradžių tai buvo graikiškas žodis, žodžio „biblion“ – „knyga“ – daugiskaita, todėl „biblia“ reiškė „knygos“. Žodis „biblia“ graikų kalboje taip pat buvo vartojamas kai kurioms raštų kolekcijoms pavadinti. Dažnai „biblia“ būdavo derinamas su kitu žodžiu, nurodančiu, kokia tai kolekcija, pavyzdžiui: „ta biblia ta hagia“ – „šventosios knygos“, minimos 1 Makabiejų 12:9
Biblijos studijos
Mokslininkai Bibliją tyrinėjo ištisus šimtmečius. Tyrinėjant Bibliją visada buvo svarbiausi trys dalykai:
Danieliaus knyga
Danieliaus knygos pasakojimai buvo sudėstyti Babilonijos tremties
Danieliaus knyga: datavimas
Danieliaus knygoje pasakojami įvykiai įvyko Babilonijos tremties
Danieliaus knyga: struktūra
Danieliaus knygoje galima išskirti dvi pagrindines dalis. Pirma dalis susideda iš pasakojimų, o antroji – apokaliptinė
Danieliaus knygos papildymai
Danieliaus knyga Septuagintoje